Sök:

Sökresultat:

373 Uppsatser om Karantänskadegörare i potatis - Sida 1 av 25

Agroinfiltration och transient uttryck av CRISPR/Cas9 : en förberedande studie pÄ Nicotiana benthamiana och potatis (Solanum tuberosum L.)

Den senast utvecklade tekniken för riktade förÀndringar av genom in-vivo Àr baserad pÄ CRISPR/Cas-systemet för vilket förutsÀttningarna i Nicotiana benthamiana och potatis, Solanum tuberosum, hÀr undersöktes. För att föra in genkonstruktioner i vÀxterna anvÀndes Agrobacterium tumefaciens som via vakuum kommer i kontakt med de inre delarna av bladen varefter de gener som finns pÄ en binÀr vektor uttrycks transient. Först undersöktes de optimala parametrarna för erhÄllandet av ett högt transient uttryck med hjÀlp av ett grönt fluorescerande protein, GFP. Dessa parametrar anvÀndes sedan för att infiltrera en CRISPR/Cas-konstruktion som designats för att introducera mutationer genom att klyva ett exon i genen för granulbundet stÀrkelsesyntas, GBSS. Det visade sig under första delen av arbetet att det ej gick att erhÄlla transient uttryck i potatis med denna metod.

Stökigt pÄ musiken?

Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka om musikla?rare och klassla?rare i a?r 1 ? 3 reagerar pa? och agerar mot olika eller liknande ordningsproblem. Metoden som anva?nts a?r observation och urvalet av deltagare a?r la?rare och elever i fem olika klasser.Min uppfattning var till en bo?rjan att skillnaden i vad musikla?rare och klassla?rare korrigerade, var stor. Resultaten av observationerna visade dock att likheterna var fler a?n skillnaderna.

TillgÀngliggörande och bevarande av raritetssamlingar : En diskursanalys av uppfattningar hos ledande företrÀdare vid Stockholms och Uppsala universitetsbibliotek

In this thesis, rare book collections in university libraries are studied. University libraries function primarily as service institutions for students and researchers. Rare book collections may to some extent be seen as a part of this service. Stockholm and Uppsala University Libraries are the focus in this thesis. They participate because of their difference regarding their rare book collections.

Det vördade köttet och potatisen : En studie om svenskarnas syn pÄ mat och Àtande

Uppsatsen handlar om hur de som intervjuats ser pÄ mat och Àtande. Viktiga avsnitt Àr, vad som Àr mat och inte mat. HÀr tar jag bland annat upp vad som Àr mat enligt informanterna men ocksÄ vad som inte Àr mat. Jag skriver om mÄltider och deras betydelse. Tid och tidsaspekter som rör mat avhandlas ocksÄ.

En intervjustudie av l?sf?rst?else hos elever med autism p? mellanstadiet. Hur beskriver klassl?rare, speciall?rare och logopeder att de arbetar och samverkar?

Syftet med studien ?r att ?ka kunskapen om vilka undervisningsmetoder som klassl?rare, speciall?rare och logopeder beskriver att de anv?nder f?r att utveckla l?sf?rst?else hos elever med autism p? mellanstadiet. Vidare kommer vi att unders?ka hur klassl?rare, speciall?rare och logopeder beskriver sin och varandras yrkesroll, samverkan och utveckling av samverkan f?r att fr?mja l?sf?rst?else hos elever med autism p? mellanstadiet. Studien genomf?rdes med en fenomenologisk ansats och ett relationellt perspektiv samt sociokulturell teori som grund. Datainsamlingsmetoden utgjordes av sex semistrukturerade intervjuer med klassl?rare, speciall?rare samt logopeder.

Den kompetenta yrkesla?raren - hur yrkesla?rare pÄ Restaurang- och livsmedelsprogrammet ser pÄ yrkeskompetens

Anledningen till att jag valde att go?ra en studie om yrkesla?rare pa? Restaurang- och livsmedelsprogrammets syn pa? kompetens, bottnade i en nyfikenhet i hur dessa la?rare kombinerade yrkeskunskap med pedagogik. Ansa?g dessa yrkesla?rare att yrkeskunskap var det centrala eller skulle fo?rdelningen mellan pedagogik och yrkeskunskap vara mer ja?mnt fo?rdelad? Syftet med denna studie var att underso?ka yrkesla?rare pa? Restaurang- och livsmedelsprogrammets syn pa? sin yrkeskompetens. Anledningen till begra?nsningen att endast anva?nda mig av la?rare pa? Restaurang- och livsmedelsprogrammet beror pa? att det a?r inom detta omra?de jag sja?lv a?r verksam, och da?rmed a?ven intresserad av.

Hortikultur i fjÀllmiljö : typexempel Potatisbacken i AmmarnÀs

Potatis Àr en av vÀrldens viktigaste jordbruksgrödor och odlas vÀrlden över. HÀr behandlas viktiga odlingsfaktorer inom potatisodling ur hÀnseende: UtsÀde, sÀttning, bevattning, gödsling, vÀxelbruk, trÀda, sjukdomar, kvalitetsnedsÀttningar, behandling av ovanjordisk vegetation, skörd och lagring. Vidare utforskas en odling strax söder om polcirkeln, dÀr potatis odlats i en sydsluttning sedan 1830-talet. Potatisbacken kallas sydsluttningen, som ligger i Sorsele Kommun i VÀsterbotten. Inledningsvis beskrivs de norrlÀndska odlingsförutsÀttningarna, för att sedan specifikt gÄ in pÄ odlingsförutsÀttningarna i AmmarnÀs som Àr belÀget i den hÄrdaste av odlingszoner. Tjugoen informanter frÄn AmmarnÀs, som odlat eller fortfarande odlar i Potatisbacken, delar med sig av sina minnen, tankar och erfarenheter kring odling i Potatisbacken. Slutsatsen som kan dras Àr att trots intensiv odling, dÀr varken vÀxelbruk eller trÀda har tillÀmpats, har Potatisbacken varit relativt förskonad frÄn sjukdomsangrepp.

BlÄs bort dammet frÄn de Àldre boksamlingarna! : En studie om folkbiblioteks bevarande av bokligt kulturarv

The aim of this study is to examine Swedish public libraries preservation of rare book collections. In this study a rare book is rare when it become over a hundred years. I will investigate if libraries have any written policies or plans when it comes to preservation and also what the librarians? opinion about rare book collections are. This is of interest because public libraries have a lack of responsibility when it comes to preservation.

Uppdrag: Dans : En kvalitativ intervjustudie om förskollÀrares syn pÄ dans i förskola och förskoleklass.

Denna studie har som syfte att utreda hur fo?rskolla?rare ser pa? dans inom fo?rskolans och fo?rskoleklassens verksamhet, att o?ka kunskapen om vilka fo?rutsa?ttningar som skapas fo?r dansen inom ramen fo?r fo?rskolans och skolans pedagogiska verksamhet. Studien har a?ven avsikt att utreda om flickor respektive pojkar ges lika fo?rutsa?ttningar och mo?jligheter fo?r att dansa. Vi har anva?nt oss av intervjuer fo?r att uppna? detta syfte, och har intervjuat 11 fo?rskolla?rare verksamma i fo?rskola och fem fo?rskolla?rare verksamma i fo?rskoleklass.

SVA-verksamheten verksamheten i teori och praktik pa? tva? ho?gstadieskolor. : En fallstudie om hur studiens resultat kan pa?verka skolframgÄngen för flersprÄkiga elever.

Det finns en del forskning kring att flerspra?kiga elever inte na?r samma skolframga?ng som enspra?kiga elever. Syftena med studien var att studera om, och i sa? fall hur, sva- verksamheten skiljer sig a?t i teori och praktik pa? tva? ho?gstadieskolor, analysera skillnaderna i kursplanerna svenska och svenska som andraspra?k samt att studien ger en fingervisning om vilka mo?jligheter de flerspra?kiga eleverna pa? ovan na?mnda skolor har att na? samma skolframga?ng som elever som har svenska som modersma?l. Kvalitativ intervjumetod med semistrukturerade fra?gor har anva?nts fo?r att ta reda pa? sva-verksamhetens utformning.

Upptag av bly, kadmium, tallium, torium och uran i vete, rÄg, sallat och potatis - resultat frÄn en litteraturstudie och ett dosförsök

Denna studie behandlar upptaget av de hÀlsovÄdliga metallerna bly, kadmium, tallium, torium och uran i nÄgra viktiga grödor som vete, rÄg, potatis och sallat som anvÀnds för humankonsumtion. Syftet var att studera faktorer och mekanismer som kan pÄverka grödornas upptag av dessa metaller. MÄlsÀttningen var Àven att utröna hur stor pÄverkan dessa faktorer har pÄ grödornas upptag av Pb, Cd, Tl, Th och U.En litteraturstudie visade att de domesticerade grödorna vete, potatis, rÄg och sallat tar upp Pb, Cd, Tl, Th och U. Upptaget Àr störst hos sallat och potatis, förhöjda koncentrationer i Äkermarken medför dÀrför en ökad risk för att hÀlsovÄdliga koncentrationer Äterfinns i grödan. En ökad metallkoncentration av dessa grundÀmnen i marklösning och odlingssubstrat ger oftast högre metallkoncentrationer i aktuell gröda.

Ett digitalt hjÀlpmedel? : En studie i geografiska informationssystems roll i undervisningen

Syftet med denna uppsats har varit att underso?ka hur geografiska informationssystem (GIS) uppfattas av elever och la?rare och hur dessa implementerats i geografiundervisningen pa? gymnasieskolor i Uppsala. Tva? separata studier har genomfo?rts, en med tydligare fokus pa? la?rares undervisning med GIS samt en elevstudie da?r deras erfarenheter, kunskaper och uppfattningar kring geografiska informationssystem belysts.Resultaten har samlats in fra?n semistrukturerade intervjuer da?r elever och la?rare pa? fyra gymnasieskolor deltagit i studien. Intervjuerna har gett exempel pa? hur la?rare och elever arbetar med GIS och vilka kunskaper och uppfattningar detta har genererat.

Effekten av sockerbetsextrakt (SBE) och hormonreglering i sjukdomsutveckling av stjÀlkbakterios i potatis, Solanum tuberosum, orsakad av Dickeya solani

StjÀlkbakterios Àr ett svÄrbehandlat problem som orsakar ökande skördeförluster av potatis i Sverige och Europa. Sedan 2005 har den nyligen upptÀckta patogenen Dickeya solani spridits genom Europa via handel med sÀttknölar och orsakat ökande ekonomiska förluster. Under kommande Är kan D. solani ge större skador till följd av klimatförÀndringar, dÄ D. solani Àr mer aggressiv i högre temperaturer.

LÀrarkompetens : GrundskollÀrares och grundsÀrskollÀrares Äsikter om vad som utmÀrker en bra lÀrare

Fo?ljande underso?kning handlar om hur la?rare och blivande la?rare ser pa? a?mnet musik och estetiska la?rprocesser i fo?rha?llande till den nya la?roplanen Lgr11. Fokus fo?r underso?kningen ligger pa? de som undervisar eller ska undervisa i ka?rna?mnen det vill sa?ga svenska, engelska eller matematik i grundskolan a?rskurs 3?6. Metoden har varit intervjuer av tre kategorier: la?rare, la?rarstudenter och la?rarutbildare.

I steget mellan tvÄ lÀroplaner

Fo?ljande underso?kning handlar om hur la?rare och blivande la?rare ser pa? a?mnet musik och estetiska la?rprocesser i fo?rha?llande till den nya la?roplanen Lgr11. Fokus fo?r underso?kningen ligger pa? de som undervisar eller ska undervisa i ka?rna?mnen det vill sa?ga svenska, engelska eller matematik i grundskolan a?rskurs 3?6. Metoden har varit intervjuer av tre kategorier: la?rare, la?rarstudenter och la?rarutbildare.

1 NĂ€sta sida ->